Fisketur sommer 2012

Fredag 29. juni til søndag 8. juli var vi på fluefisketur på Gallefjellet. Planen var egentlig å reise til Lia lenger nord i landet, men diverse omstendigheter gjorde av telt og lang kjøretur ble bytta ut med kortere kjøretur og hytte med senger. Her kan du lese fiskedagboka mi for turen:

Dag 1, fredag 29.6

Dro fra Oslo ca halv 11. Kom fram til hytta i to-tiden. Etter å ha pakka ut tok vi en tur opp i Tusserenna hvor Erlend dro opp turens første kilosfisk! Det ble et par småfisk til på Erlend, jeg fikk også en liten en. Vi var tilbake på hytta ca kl 23. Da ble det øl og cognac og urpremiere på filmen fra Erlends utdrikkingslag!

Dag 2, lørdag 30.6

Stod opp kl 8, da hadde Erlend allerede vært ute og gått seg bort en tur! Egg og bacon til frokost, så ut ca kl 10. Vi gikk først en tur langs Tusserenna helt oppe ved utløpet, men endte med å dra tilbake til der vi var i går. Været var veldig skiftende og det blåste en del, så jeg syns fisket var vanskelig. Etter lunsj gikk vi et stykke nedover elva. Kl 21 trengte vi en matpause til, så begynte vi på hjemturen etter hvert. Vi måtte gå i en time for å finne tilbake til bilen og var tilbake på hytta nærmere kl tolv! Øl, pottis, senga.

Dag 3, søndag 1.7

Stod opp 8, frokost, kjørte en time til Røveråa. Greit fiske, venta på en skikkelig skur for å få igang klekkinga, men det ble med et par byger. Jeg fikk en liten ørret (flaksfangst) samt en pen hvor kast, presentasjon, flyt, tilslag og alt bare var perfekt! Den datt desverre av halvveis inne, men det var greit fordi alt annet ved kastet var så bra!

Dro hjem til hytta litt tidligere i dag og fikk tatt en «dusj». Det var godt! Har sett bilder og video fra dagen, snart køys!

Dag 4, mandag 2.7

Dro til Røveråa i dag også. Været var ikke helt på vår side: sol og vind. Fisket var vanskelig i dag. Erlend fikk tilslag på et par fisk, men ingen som ble med helt inn. Vi stod i to timer og prøvde på en ørret oppe i et av strykene, men uten resultat. Vi prøvde oss også i en av kanalene på oversiden av fossen. Erlend fant ut at han hadde mista flueboksen sin, men en ærlig dame (slukfisker) hadde funnet den, så han fikk den igjen!

Hjemmelagde hamburgere til middag!

Dag 5, tirsdag 3.7

Tusserenna i dag. Gikk litt lenger opp enn der vi har vært de siste gangene. Fant et sted hvor det vaka og beit bra! Føler jeg får til kastinga bedre, men mangler noe ved tilslaget. Mulig jeg er for treig? Har hatt på masse småfisk, men få som blir hengende.

Dag 6, onsdag 4.7

Ble Tusserenna i dag også. Vi kjørte litt lenger opp enn der vi var i går og gikk ned til elva ved Sætra. Derfra brukte vi hele dagen på å gå de 3-4 kilometerne ned til der vi var første dagen og fisket underveis. Enkelte steder var det et reint hælvette å komme seg fram! Enten det var høyt kratt eller dype myrer, eller aller helst høyt kratt i dype myrer, omgitt av stadig tettere forekomst av mygg!

Fiskinga går bedre og bedre. Kastinga sitter og nå begynner jeg å få til tilslagene også. En av småfiskene jeg hadde på kom sprettende mot meg etter et noe kraftig rykk fra min side!

Stian kom opp i dag, han møtte oss ved elva ca kl 21. Det ble noen kast, så kjørte vi tilbake til Sætra og henta bilen vi hadde satt igjen der. Var tilbake på hytta ca kl 24.

Dag 7, torsdag 5.7

I dag dro vi til Røveråa igjen. Vi blir en natt eller to, så slipper vi de lange kjøreturene frem og tilbake. Vi har tatt inn på en liten campinghytte like ved.

Det har gått hull i vaderne mine (muligens pga alt krattet i går..) så jeg ga meg tidlig med fiskinga i dag. Erlend sliter visst med tilslagene i dag.

Burger til middag, så en tur for å se etter vak. Olav kom opp på kveldinga. Han og Erlend fiska litt mer utover kvelden mens Stian og jeg var på campinghytta.

Dag 8, fredag 6.7

Da jeg våkna kl 8 i dag satt de andre gutta og spiste frokost.

Vi kom tidlig ut i elva i dag, siden campingen ligger rett ved elva, men det var egentlig litt for tidlig; det tok tid før fisken begynte å vake. Erlend og jeg stod lenge og kasta på noen fisk på andre siden av elva, uten resultat. Tok en tur over til den andre siden senere på dagen.

Røkte kjøttpølser og potetmos til middag. Til dessert: Øl fra lokalt mikrobryggeri! Øllet var lyst som vann, men smakte veldig godt! Jeg mener det var hint av hvete i det, men det var vanskelig å finne nyansene gjennom kafferestene i koppene vi drakk av!

Dag 9, lørdag 7.7

Regna da vi stod opp i dag. Olav dro hjem med en gang, han skulle plukke opp Helle Mari og svigers på flyplassen. Vi andre fikk rydda ut av campinghytta og kommet oss ut i elva. Fiska en del ved brua, så opp på vestsiden av elva. Avsluttet med en liten tur på østsiden hvor vi prøvde på en bakevjefisk oppe i svingen.

Jeg syns fisket gikk trått i dag, syns ikke jeg får til noe riktig. Knoter fælt med kastinga, lite som biter, og det lille som biter: da sitter ikke tilslaget. En kald og klam dag ble avsluttet ca kl halv ni. Tok middagen på veien tilbake til hytta.

Dag 10, søndag 8.7

Stian fant ut i går kveld at han hadde lagt igjen iPaden sin på campingen, så han måtte kjøre dit en tur på mårran. Erlend og jeg spiste frokost og pakka og vaska hytta så den skulle være klar til Marianne kommer opp i morgen.

Vi dro til Hølet, en times kjøring videre fra hytta. Der møtte vi Stian igjen. Fisket her gikk strålende! Fått masse fisk, og ny pers på 500g for min del! Bra bursdagsgave! Føler teknikkene sitter bra nå. Vi så et uvær bygge seg opp over bygda lenger ned i dalen, men det kom aldri opp til oss.

Vi begynte på hjemturen ca halv ti og var hjemme i Oslo ca kl 01 på natta. Har vart en helt fantastisk tur!