Skrim 2016

Siden det ikke ble noen vintertur i år dro vi på høsttur til Skrim i stedet!

Marianne og jeg dro etter jobb torsdag kveld. Marianne jobbet til 20, så det ble sent før vi kom oss ut. Vi kjørte mot Skrimfjellene sør for Kongsberg og så langt vi kunne inn i skogen. Klokken ble 23 før vi parkerte på en parkeringsplass ca en kilometer fra Ivarsbu. Der slang vi soveposene i lyngen mellom parkeringen og Vesle Stølevann. Det var stjerneklart og ingen grunn til å finne fram tarpen! …før ved 01-tiden! Da kom det tjukk tåke og regn! Så da måte vi finne frem tarpen likevel, men sovnet godt i lyngen igjen etterpå. (Fortsetter under kartet)

Dagen etter var det opphold men tåke. Vi gikk langs Vesle Stølevann til Ivarsbu og videre vestover på sørsiden av Store Stølevann, til vi kom fram til Store Kongstjern. Der gikk vi en runde rundt vannet for å finne den beste plassen å etablere leir.

Da vi hadde fått opp tarpen og rigga oss til med en liten vedstabel og bål og akkurat begynt på middagen, åpnet himmelen seg! Vi flyktet under tarpen og laget ferdig middagen i ly for regnet. Etter middag forsvant bygene og vi kunne sette oss ut igjen og nyte bålet utover kvelden!

lørdagen våknet vi til solstråler som kilte oss i ansiktet. Ikke én sky på himmelen! Frokosten ble inntatt i vannkanten. Målet for dagen var en tur opp på Styggemannen, den høyeste toppen i Skrimfjella, 872 m.o.h.

Et gammelt sagn forteller at det bodde et troll i fjellet Styggemann. Trollet mislikte sterkt at folk gikk rundt hjemmet hans og forstyrret han. Derfor lå trollet på toppen og fulgte med. Hver gang det kom noen for nære, kastet han en stein nedover. Går du i dag stien til Sørmyrseter, kan du fortsatt se mange av disse steinene. Trollet var bare ute i gråvær, men en gang ble det overrasket av sol. Da ble trollet forsteinet der på toppen av fjellet. Ser man fra den rette kanten og på litt avstand, kan en i følge sagnet se både nese, munn og hake til den det forsteinede trollet; den stygge mannen.
(kilde: wikipedia)

Det var en fin dagstur! Fra toppen kan du se store deler av Norge, fra Gaustatoppen i nord til sjøen i sør! Vi kom tilbake til leirplassen vår på ettermiddagen og begynte å sanke ved. Litt utfordrende i naturvernsområde, da man ikke får plukke fra levende trær, men kun kan plukke greiner av allerede døde trær. Vi fant likevel et par døde stokker og fikk en dugelig vedhaug som skulle holde hele kvelden!

Etter et bad i tjernet kunne vi meske oss med en bedre middag bestående av andeconfit og rødkål, akkompagnert av hvitvin! Fint skal det være!

Utpå kvelden ble vi vár bevegelse under tarpen! Det var en rev som prøvde å stikke av med en pose kjøtt! Jeg løp etter den. Da slapp den posen og løp, men da jeg ropte «vent» og raslet litt med posen stoppet den! Jeg dro ut et kjøttstykke og slang etter reven. Da snudde den og lot seg lokke helt bort til bålet. Den var bare to meter unna på det nærmeste!

Søndagen våknet vi litt kleine etter øl og vin, men været var like upåklagelig! Litt kaffe i vannkanten hjalp! Vi pakket sammen og begynte på hjemturen den samme veien som vi gikk inn. Marianne fant sopp på veien ut, så da fikk vi garnityr til wienerpølsene vi spiste ved parkeringsplassen før vi kjørte hjem!

Skrimfjellene kan anbefales som turområde hvis du er glad i variert turterreng! Der finnes alt fra tett granskaug til luftig snaufjell-følelse, masse fine vann og god utsikt! En del opp og ned, men ikke uoverkommelig for familier på tur. Det ligger klopper i de fleste myrene. Moro for unga!