Padling i Fiskebäckskil

Endelig fikk vi tatt oss en padletur i skjærgården rundt Fiskebäckskil!

Fiskebäckskil var en liten fiskerlandsby halvannen time sør for Strömstad, som nå er blitt feriested. Like idyllisk som sørlandsperlene langs norskekysten. Jeg har familie herfra og har tilbragt hver eneste sommer i oppveksten her! Etter at jeg begynte med kajakkpadling har skjærgården her vært forlokkende, og nå fikk endelig Fredrik og jeg rota oss til å ta en tur! Det har vært varmerekorder og ekstra lange langhelger denne mai-måneden. Vi dro ut fredag 18. mai og kom hjem mandag 21.

Vi hadde camp på Blåbergsholmen (som jeg først nylig har oppdaget at ikke heter Blåbærsholmen!). Det er en liten holme rett utenfor landsbyen, med utsikt ut i skjærgården og over fjorden til den litt større byen Lysekil. Det er flere strender og gressletter med plass til telt her. Vi var først ut og fikk den fineste plassen. Kajakkene lot vi ligge godt synlig på stranda for å vise andre at her er det allerede folk! Den eneste gangen vi hadde besøk var to barnefamilier på båttur som kom samtidig som vi dro ut på dagstur. De var borte igjen da vi kom tilbake.

Et mål vi hadde satt oss var å padle langs yttersiden av Skaftö, til Grundsund. Det målet nådde vi ikke, for det var mye vind om dagen og rotete sjø når bølgene slo i de bratte fjellveggene og kom tilbake igjen. Dessuten var vi ganske bekymret for alle båtene i skipsleia! Man er svært lite synlig i kajakk, og folk kjører i helt ville hastigheter! Det er rett og slett livsfarlig! Så vi hold oss langs land og padlet innover i fjorden i stedet.

Om kvelden løyet vinden og vi tilbrakte hver kveld i kajakken. Rett utenfor holmen, på blikkstille vann med en øl i hånda, og nøt solnedgangen! Når sola stupte i havet gikk vi i land og satt på svaberget til stjernene kom fram! Det er helt utrolig at det bare er mai, og at disse sommernettene skal vare i flere måneder fremover! God sommer, folkens!