Hytte-til-hytte med Thea

Nå har jeg gått min første hytte-til-hyttetur!

Jeg møtte Thea i Alvdal mandag ettermiddag. Vi kjørte sammen opp til Kvislåseter i Alvdal Vestfjell, en litt ukjent perle midt i mellom de store turistmålene Dovre, Jotunheimen og Rondane. Denne første ettermiddagen gikk vi en kort tur fra bilen til Korsberghytta, ca 4 km. Her var det en familie fra før og vi tok inn i sikringshytta så vi og de fikk litt privatliv. Her letta vi sekken for viltgryta vi hadde med oss og litt vin før vi, dagen etter, gikk videre til Storgrytdalseter ca 9 km lenger sør.

Terrenget i Alvdal Vestfjell er lettgått og behagelig! Stiene er gode og godt merket, men du går nesten like lett på lav og mose ved siden av stiene.

Storgrytdalseter er en nydelig seter med flere små bygg og en nylig oppusset låve, som nå huser de fleste sengene på setra. Denne plassen var rett og slett idyllisk! Her kunne vi ligge i gresset og kjenne sola varmet, samtidig som vi hørte sauebjeller og bekken som klukket lystig forbi!

Neste dag gikk vi videre til Breidsjøsetra en snau mil lenger vest, ved foten av Storsølnkletten, den største fjellknausen i området. Storsøln var synlig fra der vi parkerte bilen og har ruvet over landskapet og fungert som et konstant orienteringsmål hele turen. Breidsjøsetra er en større, betjent hytte og det var deilig å få servert middag og øl da vi kom fram. Atna Bryggeri har laget et eget øl som kun fåes kjøpt her! Det smakte fortreffelig!

Dagen etter lot vi de tunge sekkene stå og pakket lett for en dagstur opp på Storsølnkletten. Været var nydelig, kanskje litt i varmeste laget. Turen starter med lett stigning og du får fort igang blodomløpet! Deretter blir det bratt oppover og snart en del klyving. Turen opp tok nærmere 2 timer. Fra toppen kunne vi se hele Alvdal Vestfjell, med omkringliggende fjellområder, og følgelig hele ruta vi hadde gått og skulle gå videre! Vi gikk samme rute ned som vi kom opp og vi brukte ca 1,5 time. Det bratte terrenget var en prøvelse for lårmusklene! Vel tilbake på Breidsjøsetra gjorde det godt med en dusj og en kald øl i gresset!

Siste dagen gikk vi tilbake til bilen. Den første delen av turen var den samme som vi gikk dagen før, men der stien svingte opp mot toppen av Kletten gikk vi rett fram og forbi hele Kletten. Ruta hadde vi studert fra toppen dagen før. Vi krysset to mindre daler og etter en hel dags marsj nådde vi bilen, ca halvannen mil fra Breidsjøseter. Den siste bakken opp fra Kvislåseter til bilen var lang og tung!

Foruten litt yr og vind de to første dagene var det bare finvær hele turen! Terrenget i området var nydelig å gå i og overkommelig for de fleste! Man ser langt og det føles nesten som man flyter over landskapet! Erfaringen til senere er at vi kunne pakket lettere sekker. DNT-hyttene er godt utstyrt med mat og kjeler, så utover de klærne og utstyret du bruker når du går, trenger du egentlig bare lakenpose og tannbørsten!

Veldig fornøyd med turen og vil gjerne gjenta suksessen! 😀